Bár tervben volt, az elmúlt évben nem rendeztek hivatalos tétversenyt hazánk legújabb salakmotorpályáján a nagy nagyhalászi Speedway Ringen. Az idén viszont nagy durranás várja a sportág szerelmeseit, hiszen május elsején Európa-bajnoki selejtezőnek ad majd otthont a halászi ovál.
A nemzetközi motorsportszövetség (FIM Europe) honlapján a közelmúltban megjelent a 2017-es kalendárium, természetesen szakágra lebontva. A lista alapján kiderült, hazánk nem dúskál az idei salakmotoros rendezésekben, mindössze egyetlen viadalt kapott Magyarország, a salakmotoros egyéni Európa-bajnokság egyik selejtezőjét. A versenynaptár szerint május 1-jén Debrecenben rendezik a megmérettetést. De nem így lesz!
– Valóban, a jelenlegi helyzet szerint Nagyhalász ad otthont a kontinensviadalnak – nyilatkozta a laptársunknak, a Naplónak Jacsó Tibor, a honi salakos szakág vezetője. – Szerettünk volna bevezetni egy változást, ami már régen a levegőben lógott, de egy rosszul elindított folyamat része lett.
– A szakágvezetés két éve próbálja elérni, hogy a világversenyek rendezési jogát ne a klubok, hanem a szakág pályázza meg a nemzetközi szövetségnél, s ezt követően a mi hatáskörünkbe tartozzon, melyik magyarországi pálya legyen a viadal házigazdája. Nem titok, ezáltal – úgynevezett versenybejelentési díjként – olyan bevételhez kívánunk jutni, ami biztosítaná a szakág működéséhez szükséges anyagi hátteret.
– Már tettünk erre vonatkozóan lépéseket, de hivatalosan még nem jártunk sikerrel a nemzetközi szervezetnél. Viszont tavaly, amikor a Debrecen Speedway SE megpályázta az egyéni Eb egyik selejtezőjét, már akkor jeleztük a klub elnökének, Tabaka Józsefnek, hogy szakági döntés születik majd arról, ki lesz a házigazda.
– Sőt, erről a döntésünkről a FIM Europe illetékesei is tudtak, és tudomásul vették az esetleges változás lehetőségét. Amikor kiderült, hogy megkaptuk a verseny rendezési jogát, megkérdeztük a pályával rendelkező klubokat, ki lenne a házigazdája a viadalnak. Nagyhalász bejelentkezett, s ajánlatot tett a szakág patronálására.
– Ekkor licit kezdődött, Debrecen is beszállt a versenybe, de végül a szabolcsi elnök magasabb összeget jelölt meg, így Nagyhalász lehet az Eb házigazdája. De gyorsan hozzáteszem, a helyi klub felé több kérést is megfogalmaztunk, amelyeket februárig teljesíteniük kell. Ha a pálya nem tudja prezentálni az elvárásokat, mégsem lesz kontinensverseny Nagyhalászban.
Joggal merült fel a kérdés, hogy ha a szakág már tavaly tudta, hogy 2017-ben több klub is rendezne világversenyt, akkor miért nem pályáztak több viadalra a nemzetközi szövetségnél.
– A magyarországi viszonyok tükrében be kell látni, nincs annak realitása, hogy a selejtezőnél nívósabb viadalt rendezzünk. Két selejtezőre pedig értelmetlen lett volna pályázni – fogalmazott Jacsó Tibor
Eddig tehát ennyi történt, nézzük, miként vélekednek a számukra örömteli változásról a nagyhalásziak.
– Természetesen nagyon boldogok vagyunk, hogy az ország legújabb pályája ilyen rangos események ad majd otthont – kezdte lapunk érdeklődésére Albók József pályatulajdonos, a Nagyhalász Speedway Egyesület elnöke. – Az előzetes információk alapján tizenkét nemzet versenyzői húzzák majd a gázt az oválon. Ami a licitet illeti, mindenki jelentkezhetett, valamennyi klub és pálya megkapta a lehetőséget, mi addig nyújtózkodtunk, ameddig a takarónk ér. Ezzel nyertünk is, és már gőzerővel készülünk, hogy sikeresen rendezzük meg a rangos versenyt, mert ez remélhetőleg csak a kezdet lesz.
– Ami a szakágvezető által említett feltétel megteremtését illeti, kapcsolatban vagyunk a FIM Europe illetékeseivel, minden előírásnak, szabálynak meg akarunk felelni. Minden erőnkkel azon leszünk, hogy európai színvonalú versenyt tudjunk rendezni – így Albók József.
Valóban nem volt tétverseny tavaly, ám munka volt bőven a pályán. Albók Józseftől megtudtuk, hogy komoly fejlesztésekbe fogtak, például a vízelvezetésre is nagy hangsúlyt fektettek. Miként a nézők elhelyezésére, ezért már nyolcszáz ülőhely van a lelátókon, a május elsejei találkozón pedig kétezer műanyag székkel szeretnék várni a nézőket.
A második helyen Tabaka József (Debrecen Speedway Salakmotor SE) végzett, míg a harmadik helyen a német Ronn Weis zárt. A verseny nagy vesztese Benkő Roland (Debrecen Speedway Salakmotor SE), aki futamgyőzelemmel rajtolt, ám a hatodik futamban ütközött Karcagi Lászlóval (Arenamoto Hungary Sport Kft.) bukott és olyan szerencsétlenül esett, hogy a jobb alkarja eltörött, így kórházba kellett szállítani.
Kattints id a sz
Pár éve aligha gondolták a salakmotorozás kedvelői, hogy Nagyhalászban Európa-bajnoki selejtezőn szórják majd a salakot. Márpedig május első napján ez történik, hiszen a kontinensbajnoki sorozat egyik fontos állomáshelye lesz a Nagyhalászi Speedway Ring.
– Miként arról már többször nyilatkoztam, nagyon örülünk annak, hogy ilyen rangos eseménynek adhatunk majd otthont. A nemzetközi szövetség előírásainak megfeleltünk, az áprilisi, egyéni bajnoki nyitány az Eb-selejtező főpróbáját jelentette. Nagy örömünkre az a verseny jól sikerült, kiválóan vizsgázott a pálya, a személyzet, így bizakodva várjuk az Európa-bajnoki selejtezőt – tájékoztatta lapunkat Albók József, a Nagyhalász Speedway Egyesület elnöke, a pálya tulajdonosa.
Az Európa-bajnokság négy elődöntőjének egyike lesz a nagyhalászi, amelyen tizenkét nemzet versenyzői állnak majd rajthoz. A résztvevők közül a két bolgár motoros, Hriszto Hrisztov és Milaen Manev, valamint a szlovák Patrik Burik az országos bajnokság nyitányán is indultak. Miként a két magyar, az akkori győztes, Magosi Norbert és a második helyen végzett Tabaka József. Mellettük Fekete Sándor és Kovács Roland tartalékként készülnek, és csütörtökön edzést is tartottak a helyszínen. Remek motorosokat láthat majd a publikum, a világ elitjébe tartozó lengyel salakmotorozást Przemyslaw Pawlicki és Janusz Kolodziej képviseli.
A dánoknál a rossz idő miatt elmaradt a kiválasztó viadal, a szövetségük Ramsus Jensen, valamint Patrick Hougaard indulására voksolt. Itt lesz még az ukrán Andriy Karpov, valamint a svéd Pontus Aspgren. Jön a korábbi Európa-bajnok horvát Jurica Pavlic és a cseh Josef Franc is. A finneket Tero Aarnio fogja képviselni, a szlovénokat pedig Denis Stojs. A németek közül Valentin Grobauer próbál majd maradandót alkotni. A parádésnak ígérkező verseny május elsején, hétfőn délután kettőkor kezdődik. Előtte vasárnap délelőtt fél tizenegytől hivatalos és nyilvános edzés lesz, amelyre nem kell belépőt váltaniuk az érdeklődőknek.